Beter Leven afname “botst” in Duitsland !

Markt van Beter Leven-varkens overvoerd

Het aanbod Beter Leven-varkens met één ster overtreft de vraag. Voor de Duitse vleesverwerker Tönnies Fleisch is dit reden minder Beter Leven-varkens te slachten.   Dat zegt Jurgen Hijink van het bedrijf Hijdeporc. Hijdeporc is ketenregisseur van het Beter Leven-keurmerk voor Tönnies.   Tot voor kort slachtte Tönnies wekelijks tussen 4.500 en 5.000 Beter Leven-varkens met één ster van de Dierenbescherming. Dit aantal is abrupt met een derde verlaagd, verklaart Hijink.

Tegenslag op deelmarkt  Een van de handelsbedrijven die Beter Leven-varkens laat slachten bij Tönnies, is varkenshandel Dijk. Eigenaar Hendri Dijk zegt dat het niet lukt om alle Beter Leven-dieren die zij aan Tönnies Fleisch leverden, bij een andere slachterij af te zetten als Beter Leven-varken.

Ondanks deze tegenslag op de deelmarkt is Dijk van mening dat het Beter Leven-concept blijft bestaan en zich verder moet ontwikkelen. “Dit is een groeistuip. De markt moet zich gewoon even zetten.” Volgens Dijk moet het Beter Leven-concept blijven. “Voor de varkenshouders is die meerprijs voor dit concept heel belangrijk.”

Wekelijks markt voor minstens 50.000 varkens :  Handelsbedrijf Posthouwer Boerkamp in Wilp heeft voor de Beter leven-varkens die Tönnies niet opneemt alternatieve afzet gevonden. Deze dieren zetten zij nu in Nederland af als Beter leven-varkens, waarbij de varkenshouders nog steeds hun bonus beuren.

Jan Posthouwer, mede-eigenaar van het handelsbedrijf, kan zich voorstellen dat het voor eigenaren van gesloten varkensbedrijven die investeerden om aan het concept te voldoen geld kost als zij nu de Beter leven-bonus mislopen.

Dijk vermoedt dat er wekelijks markt is voor minimaal 50.000 à 60.000 Beter Leven-varkens met één ster; een aantal dat Hijink onderschrijft. Het concept is alleen voor de Nederlandse Retail.

Bron : Boerderij 1 nov 2016 Kees van Dooren


 

Commentaar :  het “Beter Leven- vlees” is  puur bestemd voor de Nederlandse Markt en het is misschien ook wat moeilijk uit te leggen aan de NL-slager en NL-consument, waarom deze dieren eerst naar Duitsland worden getransporteerd en daarna weer in NL afgezet moeten worden. Het is vlees met een “verhaal” en “beleving”, misschien is het goed om ons daar in te verdiepen en dan doet de “Markt” verder wel zijn werking ! We merken dat regionale initiatieven vvan de grond gaan komen en die passen beter in een NL-verhaal. We gaan dat dan ook verder stimuleren en daar met diverse partijen het gesprek over aan !