Boerburgertweet reikt boek uit – wij staan daar ook in met ons verhaal !

@Boerburgertweet viert jubileum met het Boer Burger Boek – introductie oktober 2019

 

Het sociale media-project @Boerburgertweet bestaat één jaar. Initiatiefneemster van het discussieplatform Caroline van der Plas brengt ter gelegenheid van het jubileum dit jaar nog een boek uit.

Op 17 augustus 2015 werd @Boerburgertweet opgericht door Caroline van der Plas uit Deventer, voormalig redactrice van Nieuwe Oogst en nu communicatie-adviseur bij de Nederlands Vakbond Varkenshouders. Ze startte eerder in 2013 de @Boerentweetmeet.Haar doel met @Boerburgertweet is de burger meer kennis te geven over waar hun voedsel vandaan komt en om meer maatschappelijk draagvlak te creëren voor de Nederlandse land- en tuinbouw. Elke week Twittert en Facebookt een andere boer of tuinder vanaf zijn erf via het gezamenlijke account @Boerburgertweet.

Vleeskuikenhouder en akkerbouwer Stijn Derks uit het Gelderse Beuningen beet op 17 augustus 2015 het spits af voor een handjevol volgers. Inmiddels telt @Boerburgertweet bijna 5.500 volgers op Twitter en ruim 9.100 op Facebook. Dat aantal groeit nog dagelijks.

Misverstanden

‘Er bestaan veel misverstanden over boeren en tuinders, die flink worden aangejaagd door organisaties als Wakker Dier, Milieudefensie, Greenpeace en Partij voor de Dieren’, zegt Van der Plas. ‘Gevolg is dat er, zeker in de stad, meer óver boeren gesproken wordt, dan mét boeren. Met @Boerburgertweet doorbreken de boeren dat patroon en krijgen zij de kans om het echte verhaal aan de burgers te laten zien. De boeren en tuinders – uit alle provincies in Nederland – die hebben deelgenomen aan @Boerburgertweet hebben op die manier afgelopen jaar honderdduizenden burgers met hun verhaal bereikt via Twitter en Facebook. ‘Via @Boerburgertweet heeft de agrarische sector elke dag een open dag gehad, met dagelijks tienduizenden bezoekers, dat is echt uniek. En dit alles zonder één cent subsidie of sponsoring.’

Eigen kracht

@Boerburgertweet drijft op eigen kracht. ‘Boeren en tuinders doen geheel belangeloos mee, worden door niemand betaald. Zij maken er juist graag een week voor vrij om burgers te laten zien wat er bij hen achter de staldeuren of op de akkers gebeurt’, vervolgt Van der Plas. ‘En het is geen éénrichtingsverkeer. Boeren en tuinders leren zelf ook dagelijks van de vragen en wensen van de burgers. Op @Boerburgertweet wordt een open dialoog gevoerd. Over en weer.’ Alles wordt dan ook getoond op @Boerburgertweet. Ook wat de burger zal opvatten als minder leuk. ‘Wat telt is de werkelijkheid, met alle goede en minder goede kanten’, aldus Van der Plas.

Castreren

‘Bij de start noemden de media @Boerburgertweet een ‘charmeoffensief van boeren’, maar @Boerburgertweet is niet opgezet om rozengeur en maneschijn te prediken vanaf het erf’, vervolgt de initiatiefneemster. Het is bedoeld om het echte verhaal van de boer en tuinder te vertellen. Gewoon zoals het is. En alle sectoren komen aan bod, van veehouders uit de intensieve sector tot akkerbouwers, bloembollentelers en fruittelers, maar ook biologische, natuur- en streekboeren.’Mensen hebben bijvoorbeeld kalveren live geboren zien worden, biggen gecastreerd zien worden, koeien in de wei gezien, maar ook die jaarrond op stal staan, aardappelen zien oogsten, fruit zien groeien, kuikens uit een ei zien komen, akkerbouwgewassen bespoten zien worden en geiten gemolken zien worden door een melkmachine.

Waardering

Van der Plas kijkt nu trots terug op één jaar @Boerburgertweet en heeft niets dan lof voor de boeren en tuinders die eraan hebben deelgenomen. ‘Het project is dankzij hen én dankzij de volgers natuurlijk, in een jaar tijd uitgegroeid tot dé plek waar burgers op een laagdrempelige manier alles kunnen volgen wat boeren en tuinders doen, welke keuzes zij maken en waarom.’De kracht van het platform en de nog altijd toenemende populariteit, is dat de boer hierdoor weer een gezicht krijgt. Het probleem met het huidige algemene imago is volgens Van der Plas dat boeren, in tegenstelling tot vroeger toen iedereen wel een boer in de familie of als buurman had, niet meer herkenbaar zijn voor de burger.De boer en het eten dat hij produceert zijn voor een groot deel van de bevolking anoniem. Terwijl die burger juist een groeiende behoefte heeft om te weten wie hun voedsel produceert en hoe zij dit doen. ‘En dat laat @Boerburgertweet zien.’

Boek

Van der Plas brengt later dit jaar een boek uit over één jaar @Boerburgertweet. ‘Een één-jarig jubileum noemen ze ook wel een papieren jubileum, vandaar het idee voor het boek. Het boek gaat het Boer Burger Boek heten en daarin worden alle verhalen en foto’s gebundeld, die dit jaar via de @Boerburgertweet-boeren en boerinnen op Twitter en Facebook zijn verschenen. ‘Zo bereiken we ook de mensen die níet op sociale media zitten.’

Haar wens is om het eerste exemplaar van het Boer Burger Boek aan te bieden aan koning Willem-Alexander en koningin Máxima. ‘Zij zijn echte ambassadeurs voor onze landbouw, hebben hart voor onze boeren en dragen dit overal ter wereld uit. Met dit boek hebben zij een mooi naslagwerk over de agrarische sector, verteld door de boeren zelf.’